Twingly statistik

5 december 2011

Hur mycket ska man jobba?

Jag fick en fråga för över en månad sedan. Hur mycket jobbar du egentligen? Karlsson.

Sanningen är att jag har två jobb. Ett på heltid och ett som i stort sett är halvtid. I runda slängar blir det tolv timmar om dan. I alla fall under veckodagarna. På helgerna göra jag mindre jobb som kanske tar fyra timmar på två dagar. Men det är ganska mycket ändå.

Sista halvåret har jag legat på över 60 timmar i veckan. För att pussla ihop det har jag en fri arbetstid. Skriver gör jag allra mest. Kanske tio a4-sidor om dan, minst. Det mesta ska sedan publiceras i något sammanhang.

Min arbetstid ligger inte fast och är skriven i sten. Det skulle inte gå. Jag får själv disponera min tid, bara jobben blir färdiga i tid. Det innebär att jag kanske skriver mycket om nätterna. Det är då min hjärna verkligen släpper loss tankarna och orden kommer som ett rinnande vatten.

Man kan ju tro att jag efter allt detta slitande skulle tjäna gigantiska belopp varje månad. Det gör jag inte. Ett kassabiträde i vilken kiosk som helst tjänar mer än mig. Jag jobbar för att jag tycker det är kul att få jobba med saker som är roligt. Hobby och arbete flyter faktiskt ihop en smula.

Samtidigt är det ju beklämmande att vi går in i ett samhälle där allt fler måste ha flera jobb för att få ihop till sin nödtorft. Om man jobbar 40 timmar i veckan så ska man kunna ha en riktig lön och leva på den. Allt fler, exempelvis de i fas-3, kan knappt leva på sina pengar. Ändå utförs arbete.

Det är brist på jobb menar många. Fel, säger jag. Det finns mängder av jobb som bara väntas på att få bli utförda. För det krävs att alla solidariskt betalar skatt och att man kan sätta igång anställa i kommun, stat och landsting.

Det är nämligen bara inom dessa tre områden som våra politiker kan bestämma. På den privata marknaden kan de inte tillföra ett jota.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du måste löneförhandla bättre!