Twingly statistik

1 december 2011

Arbetslöshet ger ohälsa

Jag tycker det är dags att ställa lite frågor kring arbetslöshet. De som drabbas av arbetslöshet går idag igenom ett helvete. Ja, inte om det är politiker, förstås. För de har liksom fixat det på annat sätt till sig själva…

Men vi andra vanliga döda då? Jag undrar hur mycket arbetslösheten kostar, egentligen? Inte bara i form av de ersättningar som ska betalas ut, de utgör en mindre del, tror jag. Men allt annat. Coacher osv.

Detta skulle jag vilja se. Jag tror faktiskt att ganska många skulle häpna över de kostnader som det för med sig. Tror också att ersättningen hade kunnat dubbleras till både sjukskrivna och arbetslösa inom ramen för de kostnader som idag ligger.

Som sagt, jag vet inte. Men vill banne mig veta. Varför har ingen tagit itu med detta innan?

Att arbetslösa också kan gå in i väggen, dra på sig depressioner, självmord, eller hamnar hos psykiatrin osv, gör det ju inte bättre.
För 20 år sedan satt jag i tv och menade att arbetslöshet är den största ohälsan vi har i detta landet. Jag vidhåller det påståendet.
Varför finns det inga redovisningar kring såna här saker?
Antalet arbetslösa i åtgärder och öppet arbetslösa plus olika fördelningar hit och dit redovisas både då och nu.
Men viktig underliggande fakta får vi inte ta del av.

Om du som läser detta känner nån som vet eller kan ta reda på det: Gör det!

Vi behöver få veta för att förstå.

För övrigt anser jag att minoritetsstyret med Reinfeldt borde fixa en ceremoni. Man ska bjuda in arbetslösa, sjukskrivna och pensionärer. Styret ska inför öppen ridå be alla dessa grupper om ursäkt för sitt handlade, samt fixa till ett rättvisare system. (Detta kallas ironi)

Martin Mobergs betraktelser: Om den bitande iskalla cynismen, som kringgärdar fas 3 och sjuka sjukförsäkringen

Inga kommentarer: